Antoni Siso (Barselona, 1971) başkanıdır. Katalan Aile ve Toplum Hekimliği Derneği (Camfic) 2017'den beri. Bu perşembe günü İspanyol Aile ve Toplum Hekimliği Derneği'nin (Semfyc) Cumartesi gününe kadar Barselona'da düzenleyeceği Kongrenin sunumuna katılıyor. Sisó, EL PERIÓDICO'da sağlık sisteminin en büyük direği olan birinci basamak sağlık hizmetinin durumunu yansıtıyor.
Hükümet Katalanlara öncelik verdi aile hekimine başvurmak için 48 saatten fazla beklemenize gerek yok. İlköğretimin asıl sorunu bu mu?
İlkokulun birçok sorunu var. Durumumuz profesyonel eksikliği, geliştirilebilecek altyapı eksikliği… Bu da her şeyi oldukça karmaşık bir kokteyl haline getiriyor. Her şey erişilebilirliğe odaklanmamalı çünkü daha fazla yön var. Zaten önümüzdeki 24 ve 48 saat için randevu alan sağlık merkezleri var. O halde masaya konulan bu 48 saatlik siyasi slogana dikkat edin.
Bu nedenle CAP'lerin kendi aralarında farklılıklar vardır.
Hastane Kliniği'ni Granollers'ınkiyle kıyaslayamayacağımız doğru mu? Ya da Vall d'Hebron Hastanesi ile Mollet'in hastanesi, çünkü farklılar, farklı hizmet portföyleri var, farklı profesyoneller var mı? Aynı şey ilkokulda da oluyor. Her merkez farklıdır çünkü tamamen farklı sosyodemografik spektrumdan, farklı ihtiyaçlara sahip, farklı profesyonellerle farklı kişilere hizmet verir ve farklı sonuçlar alır. Grip aşısı oranını %75'e ulaşan birinci basamak ekipleri varken, diğerleri %35'lik bir aşılama oranına ulaşıyor. Mükemmel sonuçlara sahip takımlar var. Ve gelişmeye açık alanları olan takımlar var.
O halde önemli olan erişilebilirlik değil mi?
İnanıyorum ki meclis üyesi sağduyulu bir şekilde bunun gerekli olduğunu ancak bunun için siyasi uzunlamasına ihtiyacımız olduğunu söyledi. Yedi yıldır burada başkanım ve beş meclis üyesiyle tanıştım. Evet, bazı merkezlerdeki sorunlardan birinin erişilebilirlik olduğu doğru ama bu zaman alacak. Ne yapma zamanı? Mesleği dönüştürmek, yapıları uyarlamak, birinci basamak sağlık ekiplerinin organizasyonunu uyarlamak.
Bürokrasiyi azaltmak mı?
Bir doktorun muayenehanesinde yürüttüğü faaliyetlerin %30 ila %35'i bürokrasidir. Ama biliyoruz ki, ünlü UB3 (doktor, hemşire ve sağlık yöneticisinin bulunduğu temel sağlık birimi) ile ilgili deneyler yapan tüm CAP'ler orayı terk etmediler ve ayrılmak da istemiyorlar. Örneğin Lleida'daki CAP Onze de Setembre'de çalışıyor. 16-17 doktor var ve onlara eski alışılagelmiş modele dönmelerini söylemiyoruz. Bu modelin genişletilmesi gerekiyor. En azından sağlık bölgesinin tamamına ölçeklendirilmelidir.
Kahire uzmanlar komitesinin hedeflerinden biri, tam olarak, ön seçimleri bürokratik olmaktan çıkarmaktır.
Buna kesinlikle katılıyoruz. Camfic Kahire'ye bir dizi önlem gönderdi ve bunlardan birine öncelik vermek benim için zor olsa da bu kesinlikle ilki. Bu arada, bu daha önce bahsettiğimiz erişilebilirlikle bağlantılı: eğer bürokrasiyi konsültasyondan kaldırabilirseniz, hastanın erişilebilirliğini arttırırsınız.
Geçmişte ilkokul daha mı iyi çalışıyordu?
Son 10 yılda bazı açılardan durumun daha da kötüleştiğini söyleyebilirim.
Hangilerinde ve neden?
Yönetimin önceliği olmaktan çıktı. Üçüncü basamak hizmetlere (hastaneler) öncelik verilmiştir. Bütçe tahsisinde son yılların pastasına baktığınızda en büyük payı hastane bakımlarının aldığını görüyorsunuz. Bir de hastane eczanesi gibi çok önemli bir şekilde büyümeye devam eden bir alan var.
Çünkü?
Çünkü giderek daha pahalı ve kamuya açık, evrensel ve vergilerle ödenen bir sistem aracılığıyla desteklenmesi daha zor olan ilaç ve tedavilere sahibiz. Ve biz birinci basamak sağlık hizmetleri olarak uzun yıllardır hem Katalonya'da hem de yurtdışında %14'lük bütçeyi aşmadık. Dolayısıyla krizin birçok nedenden kaynaklandığına inanıyorum, ancak bunlardan biri kaynak eksikliğidir. Ayrıca kaynakların hastaneye kaydırılması, teknolojinin ön planda tutulması, çok pahalı ilaçlara ödeme yapılması… Bütün bunlar birinci basamak sağlık hizmetlerinin köşeye sıkıştığı anlamına geliyor.
Aile hekimlerine daha fazla teşvik verilmeli mi?
Kesinlikle. Mesela kırsallığın olumlu bir şekilde teşvik edilmesi gerekiyor ama teşvik kelimesi çok geniş. Teşviklerden bahsettiğinizde aklınıza ilk gelen şey paradır, ancak teşvik aynı zamanda tüm CAP yöneticilerini alıp Illa Diagonal'daki AXA konferans salonuna koymak ve en iyi sonuçları elde eden en iyi 30 takımı ödüllendirmektir. Vatandaşlar, örneğin kendi CAP'lerinin hipertansif hastaları en iyi kontrol eden ilaç olduğunu bilmek istiyorlar. Ve bu teşviklerin hiçbir maliyeti yoktur.
Hastaneler ve CAP'ler arasındaki ilişki nedir?
Bazen yaptığımız işe dair bilgi eksikliğinin olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, bazı yerlerde birinci basamak sağlık hizmeti ile hastane bakımı arasındaki ilişki iyi koordine edilmemiştir. CAP Les Corts'ta çalışıyorum ve bazı hizmetlerle mükemmel, diğerleriyle ise gerçekten geliştirilebilecek bir ilişkimiz var. İlkokulda erişilebilirlik hakkında konuşuluyor ancak hastane dışı konsültasyonlarda erişilebilirlik hakkında çok az şey söyleniyor.
Personel eksikliği ne yapmalı?
Danışmana ve Kahire'ye bir dizi teklif gönderdik. İlk bölüm MIR'e ayrıldı. Aile hekimliğinde MIR pozisyonlarında eksiklik var çünkü aile hekimi eksikliği var ve bu da merkezi hükümete ve özerk topluluklara bağlı. Geleceğin MIR'lerinin eğitiminden sorumlu kuruluşlar olan öğretim birimlerinin sağlık teşhislerinin de yapılmasının çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Yani, sakinlere ders veren öğretmenler, aile doktorları iyi olmalı, tükenmiş olmamalıdır. Eğer bir gardiyan tükenmişse, kenara çekilecek kadar dürüst olmalıdır, aksi takdirde tükenmiş bir asistan yaratacaktır. Resmi uzmanlık vasıfları olmayan doktorlar konusunda da endişe duyuyoruz.
Kendinizi açıklayın.
MIR'ı olmayan ve dolayısıyla uzmanlığı olmayan doktorlar. Bu kişiler nereden gelmiş olursa olsun Aile Hekimliği pozisyonunda çalışamazlar. Ve bu yasa dışı. TKP'de aile hekimi olarak çalışan, çoğunluğu dışarıdan gelen, uzmanlığı olmayan doktorlar var. Bu birçok CAP'ta oluyor. Herhangi bir hastanede göz doktoru diploması olmayan bir doktorun katarakt ameliyatı yapması gazetenin ön sayfasında yer almaz mıydı? Bir aile ve toplum hekimliği uzmanına danıştığınızda, dört yıl boyunca bir dizi becerinin kazanılmasını garanti eden bir diplomaya sahip olmayan biri tarafından değil, bir aile hekimliği uzmanı tarafından görülmelisiniz. Bu kişilerin MIR'e kaydolmaları gerekir.
Buna neden izin veriliyor?
Çünkü profesyonel eksikliği var, çünkü birinci basamakta sorunumuz insan kaynakları. Hastanenin teknolojik kaynaklara ihtiyacı var ama bizim insanlara ihtiyacımız var. Çoğu CAP kimseyi bulamıyor, bu nedenle boş bir yer ve sandalyeye sahip olup, uzman doktorların iki, üç veya dört eksik olanın sorumluluğunu üstlenerek hastalandıklarını görmek yerine, uzmanlığı olmayan kişileri işe alıyorlar. . Ama bu çözüm olamaz.
Salut'un başka ne gibi önlemler alması gerekiyor?
ICS'nin önceki yöneticisi Xavier Pérez, hastanelerin ve birinci basamak sağlık hizmetlerinin yönetimini ayırmıştı ve bunun çok iyi olduğunu düşünüyoruz, ancak yapılmaya başlanması gerekiyor. Ayrıca mesleki kariyerin liyakat kazandıran yönleri de dahil olmak üzere daha motive edici olması gerekir. Ayrıca kırsal kesime dayalı pozitif ayrımcılık yapılmasını ve CAP'lerin hastane hizmetlerini (örneğin kardiyovasküler risk birimleri) satın alabilmelerini de öneriyoruz. Ve vatandaş tarafından güvence altına alınan birinci basamak sağlık hizmetleri ve toplum sağlığına ilişkin bir yasa. Ek olarak, entegre bir sosyal ve sağlık hizmetleri kurumu oluşturulmuştur, ancak burada birinci basamak bakımın merkeziliği akılda tutulmalıdır çünkü bizler kronikliğin krallarıyız.
Okumaya devam etmek için abone olun
Hükümet Katalanlara öncelik verdi aile hekimine başvurmak için 48 saatten fazla beklemenize gerek yok. İlköğretimin asıl sorunu bu mu?
İlkokulun birçok sorunu var. Durumumuz profesyonel eksikliği, geliştirilebilecek altyapı eksikliği… Bu da her şeyi oldukça karmaşık bir kokteyl haline getiriyor. Her şey erişilebilirliğe odaklanmamalı çünkü daha fazla yön var. Zaten önümüzdeki 24 ve 48 saat için randevu alan sağlık merkezleri var. O halde masaya konulan bu 48 saatlik siyasi slogana dikkat edin.
Bu nedenle CAP'lerin kendi aralarında farklılıklar vardır.
Hastane Kliniği'ni Granollers'ınkiyle kıyaslayamayacağımız doğru mu? Ya da Vall d'Hebron Hastanesi ile Mollet'in hastanesi, çünkü farklılar, farklı hizmet portföyleri var, farklı profesyoneller var mı? Aynı şey ilkokulda da oluyor. Her merkez farklıdır çünkü tamamen farklı sosyodemografik spektrumdan, farklı ihtiyaçlara sahip, farklı profesyonellerle farklı kişilere hizmet verir ve farklı sonuçlar alır. Grip aşısı oranını %75'e ulaşan birinci basamak ekipleri varken, diğerleri %35'lik bir aşılama oranına ulaşıyor. Mükemmel sonuçlara sahip takımlar var. Ve gelişmeye açık alanları olan takımlar var.
O halde önemli olan erişilebilirlik değil mi?
İnanıyorum ki meclis üyesi sağduyulu bir şekilde bunun gerekli olduğunu ancak bunun için siyasi uzunlamasına ihtiyacımız olduğunu söyledi. Yedi yıldır burada başkanım ve beş meclis üyesiyle tanıştım. Evet, bazı merkezlerdeki sorunlardan birinin erişilebilirlik olduğu doğru ama bu zaman alacak. Ne yapma zamanı? Mesleği dönüştürmek, yapıları uyarlamak, birinci basamak sağlık ekiplerinin organizasyonunu uyarlamak.
48 saat içinde CAP'ye erişim konusundaki siyasi slogana dikkat edin. Bunun zaten gerçekleştiği merkezler var. Hastane Kliniği'ni Granollers'ınkiyle kıyaslayamayacağımız doğru mu? İlkokulda da aynı şey oluyor: Her merkezin farklı bir gerçekliği var
Bürokrasiyi azaltmak mı?
Bir doktorun muayenehanesinde yürüttüğü faaliyetlerin %30 ila %35'i bürokrasidir. Ama biliyoruz ki, ünlü UB3 (doktor, hemşire ve sağlık yöneticisinin bulunduğu temel sağlık birimi) ile ilgili deneyler yapan tüm CAP'ler orayı terk etmediler ve ayrılmak da istemiyorlar. Örneğin Lleida'daki CAP Onze de Setembre'de çalışıyor. 16-17 doktor var ve onlara eski alışılagelmiş modele dönmelerini söylemiyoruz. Bu modelin genişletilmesi gerekiyor. En azından sağlık bölgesinin tamamına ölçeklendirilmelidir.
Kahire uzmanlar komitesinin hedeflerinden biri, tam olarak, ön seçimleri bürokratik olmaktan çıkarmaktır.
Buna kesinlikle katılıyoruz. Camfic Kahire'ye bir dizi önlem gönderdi ve bunlardan birine öncelik vermek benim için zor olsa da bu kesinlikle ilki. Bu arada, bu daha önce bahsettiğimiz erişilebilirlikle bağlantılı: eğer bürokrasiyi konsültasyondan kaldırabilirseniz, hastanın erişilebilirliğini arttırırsınız.
Geçmişte ilkokul daha mı iyi çalışıyordu?
Son 10 yılda bazı açılardan durumun daha da kötüleştiğini söyleyebilirim.
Hangilerinde ve neden?
Yönetimin önceliği olmaktan çıktı. Üçüncü basamak hizmetlere (hastaneler) öncelik verilmiştir. Bütçe tahsisinde son yılların pastasına baktığınızda en büyük payı hastane bakımlarının aldığını görüyorsunuz. Bir de hastane eczanesi gibi çok önemli bir şekilde büyümeye devam eden bir alan var.
Çünkü?
Çünkü giderek daha pahalı ve kamuya açık, evrensel ve vergilerle ödenen bir sistem aracılığıyla desteklenmesi daha zor olan ilaç ve tedavilere sahibiz. Ve biz birinci basamak sağlık hizmetleri olarak uzun yıllardır hem Katalonya'da hem de yurtdışında %14'lük bütçeyi aşmadık. Dolayısıyla krizin birçok nedenden kaynaklandığına inanıyorum, ancak bunlardan biri kaynak eksikliğidir. Ayrıca kaynakların hastaneye kaydırılması, teknolojinin ön planda tutulması, çok pahalı ilaçlara ödeme yapılması… Bütün bunlar birinci basamak sağlık hizmetlerinin köşeye sıkıştığı anlamına geliyor.
Uzun yıllardır birincil bütçe bütçenin yüzde 14'ünü aşmadı. Kaynakların hastaneye kaydırılmasının fazla olması, teknolojiye öncelik verilmesi, çok pahalı ilaçlara ödeme yapılması…
Aile hekimlerine daha fazla teşvik verilmeli mi?
Kesinlikle. Mesela kırsallığın olumlu bir şekilde teşvik edilmesi gerekiyor ama teşvik kelimesi çok geniş. Teşviklerden bahsettiğinizde aklınıza ilk gelen şey paradır, ancak teşvik aynı zamanda tüm CAP yöneticilerini alıp Illa Diagonal'daki AXA konferans salonuna koymak ve en iyi sonuçları elde eden en iyi 30 takımı ödüllendirmektir. Vatandaşlar, örneğin kendi CAP'lerinin hipertansif hastaları en iyi kontrol eden ilaç olduğunu bilmek istiyorlar. Ve bu teşviklerin hiçbir maliyeti yoktur.
Hastaneler ve CAP'ler arasındaki ilişki nedir?
Bazen yaptığımız işe dair bilgi eksikliğinin olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, bazı yerlerde birinci basamak sağlık hizmeti ile hastane bakımı arasındaki ilişki iyi koordine edilmemiştir. CAP Les Corts'ta çalışıyorum ve bazı hizmetlerle mükemmel, diğerleriyle ise gerçekten geliştirilebilecek bir ilişkimiz var. İlkokulda erişilebilirlik hakkında konuşuluyor ancak hastane dışı konsültasyonlarda erişilebilirlik hakkında çok az şey söyleniyor.
Personel eksikliği ne yapmalı?
Danışmana ve Kahire'ye bir dizi teklif gönderdik. İlk bölüm MIR'e ayrıldı. Aile hekimliğinde MIR pozisyonlarında eksiklik var çünkü aile hekimi eksikliği var ve bu da merkezi hükümete ve özerk topluluklara bağlı. Geleceğin MIR'lerinin eğitiminden sorumlu kuruluşlar olan öğretim birimlerinin sağlık teşhislerinin de yapılmasının çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Yani, sakinlere ders veren öğretmenler, aile doktorları iyi olmalı, tükenmiş olmamalıdır. Eğer bir gardiyan tükenmişse, kenara çekilecek kadar dürüst olmalıdır, aksi takdirde tükenmiş bir asistan yaratacaktır. Resmi uzmanlık vasıfları olmayan doktorlar konusunda da endişe duyuyoruz.
TKP'de aile hekimi olarak çalışan çok sayıda uzman olmayan doktor bulunmaktadır. Ve bu yasa dışı
Kendinizi açıklayın.
MIR'ı olmayan ve dolayısıyla uzmanlığı olmayan doktorlar. Bu kişiler nereden gelmiş olursa olsun Aile Hekimliği pozisyonunda çalışamazlar. Ve bu yasa dışı. TKP'de aile hekimi olarak çalışan, çoğunluğu dışarıdan gelen, uzmanlığı olmayan doktorlar var. Bu birçok CAP'ta oluyor. Herhangi bir hastanede göz doktoru diploması olmayan bir doktorun katarakt ameliyatı yapması gazetenin ön sayfasında yer almaz mıydı? Bir aile ve toplum hekimliği uzmanına danıştığınızda, dört yıl boyunca bir dizi becerinin kazanılmasını garanti eden bir diplomaya sahip olmayan biri tarafından değil, bir aile hekimliği uzmanı tarafından görülmelisiniz. Bu kişilerin MIR'e kaydolmaları gerekir.
Buna neden izin veriliyor?
Çünkü profesyonel eksikliği var, çünkü birinci basamakta sorunumuz insan kaynakları. Hastanenin teknolojik kaynaklara ihtiyacı var ama bizim insanlara ihtiyacımız var. Çoğu CAP kimseyi bulamıyor, bu nedenle boş bir yer ve sandalyeye sahip olup, uzman doktorların iki, üç veya dört eksik olanın sorumluluğunu üstlenerek hastalandıklarını görmek yerine, uzmanlığı olmayan kişileri işe alıyorlar. . Ama bu çözüm olamaz.
Salut'un başka ne gibi önlemler alması gerekiyor?
ICS'nin önceki yöneticisi Xavier Pérez, hastanelerin ve birinci basamak sağlık hizmetlerinin yönetimini ayırmıştı ve bunun çok iyi olduğunu düşünüyoruz, ancak yapılmaya başlanması gerekiyor. Ayrıca mesleki kariyerin liyakat kazandıran yönleri de dahil olmak üzere daha motive edici olması gerekir. Ayrıca kırsal kesime dayalı pozitif ayrımcılık yapılmasını ve CAP'lerin hastane hizmetlerini (örneğin kardiyovasküler risk birimleri) satın alabilmelerini de öneriyoruz. Ve vatandaş tarafından güvence altına alınan birinci basamak sağlık hizmetleri ve toplum sağlığına ilişkin bir yasa. Ek olarak, entegre bir sosyal ve sağlık hizmetleri kurumu oluşturulmuştur, ancak burada birinci basamak bakımın merkeziliği akılda tutulmalıdır çünkü bizler kronikliğin krallarıyız.
Okumaya devam etmek için abone olun